Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil 3 Tahun 2010

Spp bil.01/2014 perubahan penetapan gaji permulaan berikutan penambahbaikan skim perkhidmatan tahun 2013 dan penambahbaikan jadual gaji minimum. Pekeliling perkhidmatan bilangan 3 tahun 2017. Aliran proses yang dibina dalam submodul ini adalah menjadi prosedur Pekeliling perkhidmatan ini pada keseluruhannya dipanjangkan kepada semua.

Pekeliling Perbendaharaan Bil 2 Tahun 2005
Pekeliling Perbendaharaan Bil 2 Tahun 2005

3 tahun 2010 pindaan kepada surat pekeliling bil. Portal pekeliling perkhidmatan surat pekeliling perkhidmatan. Spp bil.06/2010 pemberian bayaran insentif penempatan sabah,. Unable to load user with id: Surat pekeliling perkhidmatan ini bertujuan menjelaskan prosedur pelaksanaan pementoran dalam pengurusan sumber manusia sektor awam mengikut pekeliling perkhidmatan bilangan 18 tahun 2005 : Spp bil.01/2014 perubahan penetapan gaji permulaan berikutan penambahbaikan skim perkhidmatan tahun 2013 dan penambahbaikan jadual gaji minimum.

Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil 3 Tahun 2010. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Pemikiran pertama ialah biasanya "bagaimana dalam dunia anda menulis satu?" Dan pemikiran ini dengan cepat diikuti oleh soalan seperti "apa yang perlu dilakukan Saya katakan?" Dan "Bagaimana jika saya mengatakan sesuatu yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"

Soalan yang tidak dijawab dan ketakutan boleh menyukarkannya . Tetapi, yakinlah bahawa jika anda mengenali orang yang akan anda tulis dan menggunakan maklumat yang dibentangkan dalam artikel ini, anda tidak perlu risau.

Mulakan dengan surat

LANGKAH 1: Tarikh & Alamat

Orang yang membaca surat anda akan ingin mengesahkan bahawa rujukan itu adalah terkini. Sertakan juga alamat penuh anda

LANGKAH 2: Salam

Mulakan dengan salam. Gunakan nama penuh orang yang kepadanya surat itu ditujukan jika anda mempunyai it. Profesionalisme dan kredibiliti surat anda akan dipertingkatkan dengan menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka.

Jika anda tidak tahu alamat orang yang dialamatkan, atau tidak pasti sama ada mereka adalah orang yang betul untuk menghantar surat itu, gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.

Elakkan menggunakan "Tuan atau Puan" serta Cik, Puan, Cik, atau Encik

Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !

LANGKAH 3: Pembukaan

Pembukaan biasanya perenggan hanya satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan menerangkan siapa anda, berapa lama anda mengenali orang yang anda rujuk , dan bagaimana anda mengenali mereka.

LANGKAH 4 - Badan

Isi ialah bahagian terpenting surat. Anda boleh mempunyai beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.

Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Dan cuba kekalkan kualiti ini sedikit sebanyak berkaitan.

Sebagai contoh, katakan orang yang anda tulis itu mesra, jujur, bijak, kreatif, bertanggungjawab dan rajin. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia harus, antara sifat-sifat lain, bersikap mesra (boleh bergaul dengan orang lain), jujur ​​dan bertanggungjawab. Jadi, adalah lebih baik untuk membina surat anda berdasarkan sifat-sifat ini.

Contoh-contoh pengalaman yang disediakan ini hendaklah difokuskan dan langsung, menjadikannya sangat mudah untuk difahami oleh pembaca. Biasanya, satu perenggan tidak lebih daripada 3 ayat untuk setiap kualiti sepatutnya cukup.

Dua nasihat yang sangat kuat: Apabila menulis surat rujukan watak, jangan berlebihan berkongsi kualiti positif orang itu dan jujurlah.

Adalah penting untuk memahami maksud sesuatu. Orang yang akan membaca surat anda sudah menganggap bahawa penulis surat sedang "memperbesar" orang yang mereka rujuk. Jadi, untuk memastikan surat anda lebih boleh dipercayai, anda harus memberikan bukti bahawa pandangan tinggi anda terhadap orang itu adalah sah. Ini boleh dilakukan dengan menerangkan fakta khusus tentang orang yang anda rujuk. sedang merujuk.

Cara berkesan untuk mengekalkan kredibiliti dalam surat anda tanpa ia terdengar seperti gembar-gembur adalah dengan menceritakan satu atau lebih cerita pendek yang boleh dipercayai yang anda tahu secara peribadi tentang orang itu. Kisah-kisah ini harus menyerlahkan ciri-ciri positif orang itu. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.

Jika anda merujuk kepada lebih daripada satu kejadian dalam perenggan anda, bahagikannya kepada dua perenggan dan akhiri setiap perenggan dengan kualiti yang anda ingin serlahkan dengan setiap kejadian.

LANGKAH5: Penutup

Penutupan ialah bahagian terakhir dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda terhadap orang yang anda rujuk, sebab anda percaya mereka memenuhi kelayakan dan mengandungi pengesyoran sebenar anda.

Anda boleh menggunakan bahagian ini untuk bercakap tentang diri anda .

LANGKAH 6: The Valediction

Surat anda hendaklah ditutup dengan ucapan penutupan atau penutupan percuma seperti "Ikhlas".

Nama anda hendaklah ditulis dalam tiga ruang. Jika ia berguna kepada penerima surat, sertakan tajuk anda.

Lengkapkan surat dengan tandatangan anda.

Pada nota sampingan, sertakan maklumat hubungan supaya orang yang menyemak surat anda boleh menggunakan sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Maklumat ini kadangkala panggilan penghakiman.

Trending Now..

Popular Posts

Contoh Surat Hentikan Langganan Majalah

Surat Arahan Pentadbiran Berkaitan Spbt 2017

Contoh Surat Akuan Pendapatan Keluarga

Saya Dengan Hotmatnya Merujuk Kepada Surat Tuan Yang Bertarikh

Surat Rasmi Untuk Cuti Sekolah

Contoh Surat Batal Akaun Talian Telefon Bimbit Syarikat Telekomunikasi

Contoh Surat Minta Dana Dengan Pihak Bank

Contoh Surat Rayuan Kepada Perkeso

Contoh Surat Akuan Penjaga

Cara Buat Surat E